Heb je er ooit bij stilgestaan waarom je communiceert ? Wat je doelstelling is?

Heb je er ooit bij stilgestaan waarom je communiceert ? Wat je doelstelling is?

Als logistiek werving en selectie bureau volgen wij de laatste nieuws items op het gebied van HR

Hierbij 3 cruciale tips om je woorden meer kracht bij te zetten en om er tijdens een gesprek voor te zorgen dat anderen naar jou luisteren.

 

 

1. Luister meer, praat minder

Luisteren is net zo belangrijk als spreken, wanneer je gehoord wil worden. De meeste mensen zijn vooral bezig met praten en houden daarom veel te weinig rekening met hun gesprekspartner. Als je van anderen iets gedaan wil krijgen, luister dan eerst en toon interesse in hun standpunt. Goed kunnen luisteren is misschien wel één van de belangrijkste kwaliteiten die je als mens kunt hebben. 

Luister naar je gesprekspartner. Eerst en vooral uit respect, maar ook omdat dit de enige manier is om alle noodzakelijke informatie te krijgen. Om je gesprekspartner het gevoel te geven dat je naar hem of haar luistert en dat je geïnteresseerd bent, kan je bijvoorbeeld een aantal open vragen stellen. Vat daarnaast af en toe samen wat er gezegd is. Op die manier ben je er zeker van dat je alle informatie begrepen hebt. 

Denk aan de 80/20 regel. De meeste mensen praten 80% van de tijd en luisteren 20% terwijl de verhouding eigenlijk net andersom zou moeten zijn. 

 

2. Blijf positief 

Over welke dingen praat jij het meest? En zijn dat over het algemeen positieve of negatieve zaken? Waar leg jij in een gesprek de focus? Ben je een klager? Heb je het altijd over het slechte weer, die vervelende collega, de pijn aan je schouder? Ben je iemand die vaak uitvluchten verzint, om ergens onderuit te komen?

Met een dergelijk communicatiepatroon zal je niet veel bereiken. Je maakt op die manier vooral een negatieve impact. 

Met een positieve houding laat je zien dat je openstaat voor communicatie, alternatieve mogelijkheden en oplossingen. Het klinkt misschien vreemd, maar met een positieve houding heb je al voor de helft gewonnen. Een positieve houding is waarneembaar en voelbaar voor onszelf en voor de ander. En door die positieve vibes voelt de ander zich prettig, krijgt hij meer vertrouwen en zal hij sneller geneigd zijn om zich open te stellen voor jouw verhaal.

 

3. Reageer met empathie 

Hoe vaak jagen we anderen niet in het harnas door hardnekkig bij ons standpunt te blijven? Wil jij ook altijd graag gelijk hebben? Communiceren met impact betekent helaas niet anderen te overtuigen dat wij het op de juiste manier zien en zij helemaal niet. Voor je het weet heb je ruzie, een discussie of een conflict over wie nu gelijk heeft en wie niet. 

Laat ons eerlijk zijn: absolute waarheden zijn bestaan haast niet. Als jij overtuigd bent van iets en daarover van mening verschilt met je gesprekspartner, dan kan dat frustrerend zijn. 

Maar probeer het eens vanuit een ander perspectief te zien. Reageer met empathie, inlevingsvermogen en misschien ontdek je nieuwe informatie. Hoe kunnen we het beste omgaan met iemand die een andere mening heeft? Heel eenvoudig: door je te verplaatsen in de denkwereld van de ander. 

 

Wanneer je meer gaat luisteren, een positieve houding aanneemt en minder gaat overtuigen krijg je automatisch meer impact. Probeer het en je zal zien dat het werkt.

Bron: Exper Academy Lieven Buyse
Recruitment Logistiek
Werving en selectie transport en logistiek

Terug naar het nieuws overzicht