Generatie Z: waar moet je rekening mee houden?

Een volgende generatie die de arbeidsmarkt gaat betreden staat klaar. Het betreft de Generatie Z. Daartoe wordt iedereen tussen 0 en 20 jaar gerekend. In Nederland betreft dit ruim 3,8 miljoen personen. Daarvan zijn er per oktober 2015 ruim 800.000 tussen de 16 en 20 jaar oud.
Kenmerken generatie
Dit is de eerste generatie die meteen vanaf de geboorte met internet, wifi en smartphones te maken heeft. De eerste generatie die altijd online is en alles online wil regelen. Dit zijn digital natives. Wat verder aan deze generatie opvalt is dat het een zeer diverse generatie is. Bijna een kwart van de 16 tm 19-jarigen is van allochtone afkomst.
Attitude ten aanzien van werk en carrière
Universum, consultant op het gebied van employer branding, heeft recent onderzoek gedaan naar de houding van jongeren die geboren zijn tussen 1996 en 2000 ten aanzien van hun toekomstige carrière en werk. Een groot deel van hen zit nog op school, maar gaat binnen enkele jaren de arbeidsmarkt betreden. Waar moeten werkgevers dan rekening mee houden? Waar kunnen zij op inspelen?
Deze generatie is zeer optimistisch:
- 65% van de jongeren van Generatie Z is hoopvol gestemd over de toekomst. Ze zijn echter minder optimistisch over hun levensstandaard. Slechts de helft denkt het beter te doen dan zijn of haar ouders, tegen 71% van de generatie Y.
Waarden ten aanzien van werk:
- 36% vreest dat zij geen baan kan vinden die past bij de eigen persoonlijkheid.
- 35% is bang dat zij zich niet kan ontwikkelen op het werk.
- 28% maakt zich zorgen over het realiseren van de eigen carrièredoelstellingen.
Universum drukt werkgevers op het hart om rekening te houden met de behoefte van deze generatie om hun persoonlijkheid tot uiting te laten komen en hen de kans te bieden om zich te ontwikkelen.
Voornaamste carrièredoelen:
- Een goede balans tussen werk en privé is heel erg belangrijk voor deze generatie. Daarnaast is deze generatie op zoek naar zekerheid en stabiliteit.
- In Nederland geeft 53% van de jongeren aan dat de werk-privé balans een topprioriteit is.
Ondernemersgeest:
- Een indrukwekkende 55% zegt dat zij geinteresseerd is in het starten van een eigen onderneming.
Werkgevers zullen dus moeten benadrukken dat autonomie, innovatie en ondernemerschap belangrijke waarden zijn binnen de organisatie.
Werving via social media:
- 83% staat er open voor om via sociale media benaderd te worden door een toekomstige werkgever.
- Echter, 59% geeft aan dat zij niet geconfronteerd wenst te worden met advertenties van werkgevers op sociale media.
Bron: PenO actueel
Terug naar het nieuws overzicht